söndag 19 april 2020

Skärisöndag.

I dag har vi tillbringat dagen i vårt
skärihem.
Båten var igen fullpackad med allt från
olika verktyg till matförnödenheter.
Ett riktigt vackert väder för det mesta sol.
Vi börjar alltid med kaffe när vi fått alla
saker från båten uppburna.
Så sitter vi och lite planerar att vad vi skall
göra och mitt första vad jag hade tänkt göra
var att kasta ut mattorna och sen dammsuga
och torka golven men jag började kratta ihop
vassa som flutit i land och vips hade det gått
en timme med de arbetet.
Så var de dags för matlagandet mellan allt
städande och det blev fisksoppa inte egen
fiskad fisk utan från frysdisken. 
Min syster sa en gång att du kan inte säga 
att du hämtar fisk från stan och far ut till 
skärgården och tillreder den, men nu sa jag det.




Och här sitter vi för det mesta och äter, både morgon och kväll
förutom sen när vädret är varmt så då äter vi förstås nere vid stranden.



Här är golven tvättade.


Och mattorna på tillbaks. Doftar fräscht och rent.




Och diskvattnet värms för det mesta på vedspisen
så får man en gemytlig värme meddetsamma.




På bastutrappan kom det också en ren matta.


Lite fågelbilder måste man alltid nappa.



Så var den dagen.
Nu bastu och bastukaffe.

Ha det så bra!
Kram, Monica

2 kommentarer:

  1. Vad härligt ni har det.Har ni lång väg ut dit med båt? Det ser jättemysig ut.
    Kram, Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, visst är de det!
      De tar 20-30 min beroende på vädret, om de är fint väder så kan man köra lite hårdare förstås.
      Kram, Monica

      Radera