fredag 24 april 2020

Bullar och sovrum.

Skrev i går om bullar utan jäst.
Det nappade jag på när jag hittade
receptet för jag har inte sett jäst i affären
på flere veckor eller så har jag alltid
varit fel tid där.
Men nu prövade jag på dessa.

SMÖRÖGA SNABB-BULLA
UTAN JÄST

Först blandar man fyllningen
75g rumsvarmt smör
3/4 dl socker
2msk mjöl
2tsk vaniljsocker

Detta blandas ihop och så
får den vänta i kylskåpet
tills degen är blandad till
vilken det kommer

75g smält smör
6dl vetemjöl
1 1/4dl socker
3tsk kardemumma
1,5tsk bakpulver
2 1/4dl lättmjölk

Det blandas till en deg och fylls i
pappersformar,
trycker ner i varje bulle en rejäl
klick av smörmassan.
Grädda i 200 grader ca 18 min.



Färgglada pappersformer.


Bulla smakar dom fast dom inte blir lika porösa som
med vanlig bulladeg.



Veckoslutstidningarna väntar på mej
bara jag har varit ute och målat lite fönsterkarmar först.


Bra med lite tips till sovrum,för jag har
på mina planer att byta sovrummets och vardagsrummets
platser med varandra ut i skärgårdshemmets övrevåning.
Och här finns allt möjlig trevligt att ta efter.


Jag visar nog åt er när jag gjort det!

Trevligt veckoslut!
Kram, Monica

2 kommentarer:

  1. Det låter intresant du tänkt om rumbyte. I vilken av tidningen är bilderna ifrån?h. syster annemaj

    SvaraRadera