fredag 17 april 2020

Allt började från risgrynsgröten.

Igår kväll kokade jag risgrynsgröt
och när jag hade så mycket mjölk
så tänkte jag att nu lagar gröt till
karelska piroger som jag har planerat så
länge att laga.
Annars är det likadan gröt till båda med det
skulle vara 2msk smör i gröten till pirogerna.



Och i morse började jag blanda ihop degen,
till pirogerna.


Så från denna började jag med att skära 20 st rundlar.
Att har ni bara tid och lust så är det nog värt att göra ett försök.
Rundlarna plattade jag ut och kavlade till tunna avlånga plattor
på den 1 msk gröt och sen är det bara att nypa ihop kanterna,
så vackra blev dom inte men smaken är det inget fel på.


Men med lite träning blir dom nog vackrare nästa gång.
Detta skall man ha till dom.

KARELSKA PIROGER
Degen.
2dl vatten ( kallt )
1tsk salt
3dl rågmjöl
2dl vetemjöl
1msk olja

Gröten
2dl vatten
2dl risgryn
1l mjölk 
1tsk salt
2msk smör

Till pensling
60smör
1dl vatten ( detta kokar man upp )

Gräddas mitt i ugnen på 275 grader ca 10min
sen pensals dom med med smörvatten blandningen
när man tar ut dom från ugnen.
Men vill man sätta i frysen av dem skall man inte pensla dom.

Gröten som var lagad att ätas av så det blev
kvar lite av den så nu tänkte jag vispa grädde
och blanda ananas i så får vi till efterrätt i dag
ananasris.

Trevligt veckoslut!
Kram, Monica

1 kommentar: