onsdag 11 maj 2016

En blåsig dag.

Vaknade  6-tiden av att det regnade så det
var bara att vända på sej och dra täcket över
öronen och fortsätta att sova, men klockan
8 lyste solen så då kunde man stiga upp.
Men lite blåsigare har det varit i dag.



Det har nästan varit så att det varit varmare ute
än inne, så det blev att sätta eld i två kakelugnar idag.


Jag har inte tidigare eldat i dem men det gick bra.
Det finns tre stycken av dem i huset och i två satt jag eld.


Nybryggt kaffe värmde bra.
För när man ingen el har så får man göra
så här.
Jag brygger direkt i termoskannan så är det bara
att dricka när man tycker och vi förbrukar ganska
så mycket kaffe.
Pannkaffe gillar jag inte så de här blir bättre.


Ätbart har vi nog hamstrat med oss så utan mat
blir vi nog inte i första hand.


Så har det blivit vedklyvning.


Och Ben han är med där det händer så att
han inte mister någonting intressant.
Nu skall jag grädda semlor och laga en potatissallad.

Trevlig kväll åt er!
Kram, Monica

2 kommentarer:

  1. Så härligt med skärgårdsliv! Förstår att det blir en massa jobb när man inte har el, men samtidigt får man pröva på hur det var förr i tiden: Är vädret bara fint så kan man vara ute och grilla det mesta. Fortsatt trevlig semester!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  2. Fint har ni där. Vi bryggar också kaffe på det där vis då när vi är på väg med vår husbil.
    Har en trevlig veckoslut! Önskar Maija från Stormskäret myrskyluodolle.blogspot.com

    SvaraRadera